tisdag 24 maj 2011

Flashback

Det är skrämmande att vakna och upptäcka att tuggummit som varit i munnen vid läggdags kvällen innan, inte längre finns kvar...

Man kan antingen ha råkat svälja det i sömnen, eller spottat ut det tillsammans med nattdreglet på kudden. Bara tanken på att det ligger ett tuggummi löst någonstans i sovrummet gör att håret reser sig på armarna.

Rädslan är inte helt obefogad.

Sommaren -95

Vi var tre små barn och en stackars sönderstressad Mamma, i en fullastad bil påväg ut till landet.

Efter väldigt mycket tjo och tjim hade Mamma slutligen svängt in på närmaste bensinstation och gått ur bilen. När hon kom tillbaka, efter några minuter, hade hon med sig ett färgglatt paket som visade sig innehålla dom största tuggummin vi någonsin sett.

Hon räckte oss varsin Hubba Bubba, startade bilen och körde vidare. Med munnarna fulla av den sockersöta massan blev det inte mycket sagt under minuterna som följde.

Lisa Ekdahl strömmade ur bilradion och Mamma drog en lättnadens suck.

Mitt uppe i tuggandet kände en "liten jag" hur en "ännu mindre lillebror" drog i mitt hår. Jag slog efter honom med handen, sade åt honom att sluta.

Det gick ytterligare några minuter då vi tuggade och smaskade allt vad vi kunde. Plötsligt brann det till i hårbotten igen. Lillebror drog nu våldsamt i mitt långa hår, och jag skrek på nytt. Mamma skrek också.

"Nu får ni faktiskt lov att vara tysta där bak... "

"Men Mamma! Han drar mig ju i håret hela tiden!"

"Tysta sa jag!"

Resten av bilresan slog jag efter lillebrors händer som av någon oförklarlig anledning, ideligen letade sig till mitt långa nytvättade hår.

När vi så äntligen svängde in på parkeringen, slog jag upp bildörren och sprang upp till husets entré, där Mormor stod och väntade. Jag kastade mig i hennes öppna famn och hon snurrade mig runt, runt.

Plötsligt kände jag hur hon stelnade till, sekunden senare stod jag på marken igen, Mormor höll ett fast grepp om mina axlar.

"Men kära nån unge, vad är det som har hänt?! Du har ju hela hårbotten full av tuggummi!"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar