onsdag 20 oktober 2010

"Mitt i visslandet av "Sune Sommar" hörde jag Jokern fråga om det jag visslade på var Sveriges nationalsång".

Hej mina sköna!
Idag har jag inte bara hjälp Jokern att städa, utan även, lärt henne svenska nationalsången, typ. (Sune Sommar).

Det började alltså som en helt vanlig morgon, jag hade till och med glömt bort att Jokern skulle komma. Jag duschade och åt min frukost i vanlig ordning. Sedan satte jag min vid datorn för att få lite gjort, plötsligt stod hon i min dörr.

"You want me cleaning, yes yes?"
"Oh, hi! No, it's OK. As you see, its not very dirty here". Jag blinkade lite skämtsamt med ögat, men ångrade mig genast när jag såg Jokerns egna skrynklas ihop likt russin.

Jokern tog fram sin städpall och ställde den vid garderoben, tog sedan och klev upp på pallen, drog ett finger ovanpå garderoben och synade det. Sedan klev hon ner från pallen, kom fram till mig och höll fram sitt finger.

"You see, very dirty??!!"

Efter att hon torkat av alla skåpen, stolar och även sängkarmen, försvann hon ner i köket och jag hörde henne slamra för fullt. Jag bestämde mig för att ta ett litet break från mitt skrivande, och gick helt sonika ner och frågade om hon behöver hjälp. Hon stirrade på mig som om hon aldrig hört något liknande förut.

"You want to help me cleaning? No no no... You pay, I clean!"
"I know, it's just that I think it's fun, I like to clean... . I'll still pay you, it's OK".

Försiktigt tog jag upp disksvampen och en smutsig kopp från diskhon och mötte frågande hennes blick.

"I still have my money? Jokern såg skeptisk på mig, men jag försäkrade att hon, precis som vanligt skulle få betalt. "OK, you dry, I dish" hon sträckte fram en handduk och började tappa upp diskvattnet i hon.

Sedan följde ett par rogivande minuter. Hon diskade, jag torkade. Det gick som på räls. Liksom ofta, när jag känner mig avkopplad så började jag vissla. Först lite försiktigt, som för att se att Jokern inte misstyckte. Sedan när jag insett att hon faktiskt tycktes gilla det, ökade jag i vind (eller vad säger man?).

Mitt i visslandet av "Sune Sommar" hörde jag Jokern fråga om det jag visslade på var Sveriges nationalsång. Jag hörde också hur jag svarade att, ja visst är det det. Och sekunden senare trallade hon med.

Du du dutt du du du, du du dutt du du du dudu dudududu, du du du dutt du du du dudu du du du du du du du du du dUuuuuu... Nått sånt.

Efter att vi diskat undan allting sträckte jag fram min hand, hon tittade förvånat på den innan hon tog den och jag log mot henne när vi skakat hand.

"You are not a very normal girl, you know. I think its very good".

I trappan på väg upp till mitt rum hör jag henne plötsligt säga:

"Alma!! How come you not have a vacuum cleaner in this household?"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar