onsdag 20 april 2011

"Av den, en gång så ledsna lilla tjejen, syntes inte ett spår... "

Man vet att det är vår när gator och torg plötsligt översvämmas av majblomsförsäljande ungar.

Efter en ansträngande dag, satt jag på en parkbänk och pustade ut i solen. Jag kunde inte låta bli att lägga märke till en liten tjej som gick omkring ensam på torget.

Hon såg så ledsen ut att det högg till i hjärtat på mig.

När hon, efter ett par minuter fick syn på mig, log jag och vinkade henne till mig.

"Hej!"
"Hej, vill du köpa majblomma?"
"Det är såklart att jag ska köpa en..."
"En vadå?"
"Öh, blomma? Eller, vad kan man välja mellan?

Av den, en gång så ledsna lilla tjejen, syntes inte ett spår. Uttråkad, lade hon det rosa tuggummit tillrätta i munnen, gav ifrån sig en djup suck och sade sedan:

"Blomma kostar tio, dekal tjugo, kransen får du för trettio och pin-nålen kostar femtio kronor..."

"Ah, okej. Men då tar jag en blomma för tio kronor, tack!"

Jag räckte henne en guldpeng och fick en blomma. Hon såg ner på myntet och innan hon återgick till att ströva omkring ensam på torget och se ledsen ut, fick hon ur sig ett:

"Shit, vad snål du är!"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar