torsdag 10 februari 2011

"Och hur ska jag kunna hjälpa tredje världen? Genom att lära barnen sova sig igen törst, hunger och handgranater?"

Nu har jag legat i sängen strax över ett dygn. Ytterst få stunder har jag varit vaken. Jag förundras över min förmåga att sova, eller snarare min förmåga att liksom gå i ide.

Jag vaknar varken när telefonen ringer, lyset tänds eller brandlarmet går. Dessutom somnar jag alltid i samma stund som jag lägger huvudet på kudden. Det är som att någon trycker på off mode, jag faller som en fura.

Som att det inte vore nog, så är jag extremt manipulerande när jag pratar i sömnen. Jag låter hur pigg och alert somhelst, men egentligen sover jag djupt. Den är alltså nästintill omöjligt att avgöra om jag är vaken eller inte.

Min mamma har studerat mig i många, många år utan några egentliga framsteg. Vi kan ha djupa samtal om livet, eller planera en stor fest - samtal som jag sedan varken kommer ihåg eller vill kännas vid.

Jag kan nästan bli lite irriterad över att jag fått en sådan onödig talang. Kunde jag inte fått vara jätteduktig på att löpa, eller kanske ett mattegeni istället?

Jag menar, hur utvecklar man en talang som min? Jag kan ju inte göra karriär på att ligga i ide? Och hur ska jag kunna hjälpa tredje världen? Genom att lära barnen sova sig igen törst, hunger och handgranater?

Tack Gud, verkligen awesome - NOT.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar