onsdag 2 mars 2011

"Han är beviset på att allt är möjligt"

Är det inte något alldeles speciellt med svenska låttexter? Dom träffar så mycket mer intensivt och kraftfullt än engelska kärleksballader eller überamerikanska rap-låtar som handlar om pengar och sex.

Än starkare blir det om artisten ifråga sjunger sisådär halvdåligt helhjärtat, med hela själen.

För mig finns det bara en Hellström, och det är Håkan. Som jag har skrattar och gråtit med hans texter. Jäklar i mig, vilken konstnär!

Han är beviset på att allt är möjligt.

Kunde inte, inte, låta bli att lägga ett pussel av dom ord och meningar som träffat mig som allra mest, och efter hundratals spelningar i mp3n, fortfarande gör

Luv

MonkeyL.



Min kära enda vän, du kanske tycker jag verkat borta i tankar det kanske stämmer. Jag tror jag måste lämna allt bakom mig igen och jag tror vi måste starta om på nytt

Jag har lurat mig själv, för många gånger nu. Det är samma spel det är samma stad. Det är nya ansikten men samma hat.

Och alla bara pratar "är det sant" och "jag har hört om dig"

Jag kommer aldrig tillbaka hit igen.

Neonskyltar på gatorna sänder ljus till mig och skatorna, och det känns som jag har gett allt jag kan ge ändå har jag inte hittat vad jag letat efter.

Jag var bara inte gjord för dessa dar och dessa dar är inte gjorda för mig

***

Jag sitter ensam i parken jag gjorde alltid det bästa för den jag älskade. Det har blivit svårt att älska när all kärlek lett till besvikelse.

Jag tänker aldrig på det, bara ikväll. Jag tänker aldrig på dig, bara ikväll.

Jag såg nog själva ägget och tänkte jävlar, jag kommer göra mig så jävla illa här.

Du kommer fortsätta, det finns inte mycket mer att säga nu

Kör mig vart du vill, för jag ramlar aldrig hit igen. Nu ser jag, nej, vi var luft.

Luft och inget mera

***

Det var nästan alltid svart i tankarna på Långedragspaviljongen, där jag nästan alltid satt med pensionärerna under båtsäsongen.

Stan är dubbelt så stor nu men lika ihålig.

Blitt sparkad runt några gånger som en del måste bli för att fatta vad som betyder nåt och vem som går att lita på

Så många vänner jag känt, ingen som jag riktigt behövde, nej. Johnny jag gillar dig, du har ett svart moln över dig

Jag har aldrig varit normal

Dom kommer kliva på mig, dom kommer kliva på mig igen. Dom kommer kliva på dig, dom kommer kliva på dig igen.

Man måste dö några gånger innan man kan leva

Kom igeeen…

Kom igeeen...

Vi måste börja leva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar