tisdag 1 mars 2011

"Mamma har slutat bråka om ensidig kost (Gulaschsoppan) istället handlar det om att diska sugrören så att hon slipper köpa nya varje vecka"

Tillsammans med att Gå på toaletten, ligger Laga mat på den absoluta bottenplaceringen om vad jag tycker om att göra.

Jag har egentligen inga problem med att äta maten, nej, det är bara den där tillagningsfasen jag inte riktigt greppar.

På kvällarna sitter jag och tittar på "Sveriges Mästerkock" samtidigt som jag äter mikrat pulvermos och majs.

Trycker upp moset mot gommen så att jag slipper tugga, smackar ett par gånger och sväljer sedan ner med mjölk som jag dricker med sugrör. Undslipper mig en bekväm liten suck.

Ni förstår, jag är inne i en period av mitt liv då allt jag stoppar i munnen - som har någon form av tuggmotstånd, först måste passera köksmixern.

Jag har förvandlats till en förvuxen bebis. Jag gör puré av allt.

Mamma har slutat bråka om ensidig kost (Gulaschsoppan) istället handlar det om att diska sugrören så att hon slipper köpa nya varje vecka.

"Men snälla Alma, jag gör inget annat än att köpa sugrör nuförtiden. Kan du inte skölja av och använda dom i alla fall två gånger innan du slänger dom?"

"Men ååååh! Mamma, det är liksom engångssugrör, smaken fastnar i plasten!"

"Men du som tuggar tuggummi hela dagarna... Jag förstår inte, varför kan du inte längre tugga maten!?"

Spärrar upp ögonen och bryter moroten, jag håller i handen, på mitten. Slänger ursinnigt ner den i mixen och vrider på maxläget.

Försöker överrösta dånet och tjuter som en galning

"Morötter och tuggummi är ju inte samma sak, fattar du väl!"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar