måndag 14 mars 2011

"Bakom er har träd-barnet nu vuxit upp till ett stort träd fullt med ciderflaskor som ni ivrigt börjar plocka..."

Häromdagen fick jag, per telefon förfrågan om att provfilma för en reklamfilm. Då den varken ska spelas in eller visas i Sverige tänkte jag att det knappast kunde göra någon skada. Och även om det inte skulle gå vägen så skulle jag förbli en erfarenhet rikare. Sagt och gjort.

På fredagseftermiddagen stormade jag in på agenturens kontor, beläget centralt i stan. Jag fick sätta mig i en soffa i receptionen och i väntan på att det skulle bli min tur fick jag fylla i lite papper och sedan gå in i ett litet rum för att byta om.

I samma stund som jag fick syn på den minimala klänningen började jag tveka. Det knackade på dörren och en röst undrade om jag inte skulle ta och komma ut snart. Med en suck drog jag på mig fodralet, rafsade sedan ihop mina kläder och tryckte ner dom i väskan, öppnade dörren och gick ut.

Jag leddes vidare till ett annat rum, det var tomt sånär som på en svart stol. Jag drog lite i klänningstyget i ett försök till att göra den längre, hann sedan knappt slå mig ner på stolen förrän det var dags att hoppa upp och hälsa på kameramannen som precis klivit in genom dörren.

Han synade mig från topp till tå, nickade med en gillande min och sträckte sedan fram handen och presenterade sig.

"Jag tycker det är lika bra att vi kör igång på direkten, du fick manuset på mailen va?"

"Manuset?"

"Amen, shit asså, då glömde nog Jenny att skicka det till dig. Du förstår, vi har så jävla mycket att göra på dagarna"

"Eh, okej... "

"Vet du vad, jag berättar för dig vad du ska göra. Det är inga svåra saker, det viktigaste är att du är jävligt snygg och har bra utstrålning, fattar du? Okej då kör vi!"

"Tänk dig att stolen är ett skumbad, du sitter och dinglar med benen över kanten och leker lite med skummet, det ska liksom vara gulligt men ändå sexigt... Sedan ska du med hjälp av händerna vattna ett litet frö som ligger i en kruka nedanför badkaret. Kan du föreställa dig det, ser du fröet??"

"Aaa, jag tror det..."

"Bra, efter att du gjort det, vill jag att du ska sätta dig ordentligt på stolen och liksom göra dig i ordning inför kvällens stora fest. Du ska sminka dig och spruta parfym först på dig själv och sedan på fröet, som nu vuxit upp till ett litet, litet träd-barn..."

"Träd-barn?"

"Aaa, jag sa ju det... Efter att du sprayat på TRÄD-BARNET så går du upp och börjar prova olika klänningar, här kommer vi typ bara att filma dina ben, så du kan behålla klänningen på idag. Efter att du bestämt dig för den klänningen du nu har på dig, så är det direkt tillbaka till stolen och då är det FET fest! Du har jätteroligt fast på ett divigt sätt, alltså för du är liksom festens drottning. Alla killar vill ha dig och alla tjejer vill vara dig, fattar du, fattar du!?"

"Mmm..."

"Sedan kommer en mystiskt tjej plötsligt in i rummet och du blir först arg för att hon stjäl ditt rampljus, men sedan blir du plötsligt jätte-attraherad av henne och höjer ditt glas till en skål och då... då kommer hon fram och lägger en enorm rubin i glaset och ni är liksom bara ascoola tillsammans och bakom er har träd-barnet nu vuxit upp till ett stort träd fullt med ciderflaskor som ni ivrigt börjar plocka och... ja, det är allt. Jag sa ju att det var enkelt, fan bruden, nu kör vi!!"

Efter att jag bett en stilla bön (må provfilmningen aldrig någonsin läcka ut till allmänheten) satte jag sedan igång att bada så att skummet yrde.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar