torsdag 31 mars 2011

Surt slog jag racket i nätet och blängde anklagande på honom "Du sa ju att du inte kunde spela!?"

Efter en tung förlust mot Draken igårkväll var jag först påväg att tacka nej när en klasskamrat frågade om vi kunde hyra badmintonbana och spela morgonen därpå. Först när han berättade att han inte spelat på över tio år ändrade jag mig.

Jag var inte ute efter ett jämlikt spel, jag ville bara vinna.

Imorse checkade jag in på Tennisstadion och då jag illa kvickt förträngt gårdagens förlust samt tagit ut dagens seger i förskott, var jag på extremt bra humör.

Jag skyndade mig att byta om, när jag kom ner till banan stod Olle startklar och redo. Han värmde upp genom att böja och vrida på armar och ben. Han såg precis ut som en sprattelgubbe.

Efter att ha plockat fram två rackets och visat bollen för Olle "Okej Olle, såhär ser en boll ut..." - gick jag över till andra sidan nät och slog iväg en snäll boll, i en snäll riktning. Han svarade med att droppa bollen, precis över nät så att jag missade den.

Jag skrattade lite och klämde fram ett ansträngt "Nybörjartur!"

Problemet var att nybörjarturen vägrade ge med sig. Han plockade den ena bollen efter den andra och jag blev mer och mer förtvivlad. Efter att ha smashat en boll hårt i bröstet på mig kunde jag inte längre kontrollera mig själv.

Surt slog jag racket i nätet och blängde anklagande på honom

"Du sa ju att du inte kunde spela!?"

"Nej, jag sa att jag inte spelat badminton på länge, racketsporter har jag utövat hela livet. Tävlat lite och så..."

"Vadå tävlat lite och så?! Du, det här var inte roligt. Det här var inte roligt alls... ."

En halvtimme senare, stod jag svettig och andfådd mittemot Olle som överlägset plockat hem två set i rad och därmed vunnit matchen. Han sträckte fram handen och tackade för en god match, motvilligt och med näsan i vädret, fattade jag den.

"Vadå god? Jag ska säga dig att jag tycker det var en förfärligt elak match och jag tänker inte spela igen om du tror det!"

"Men Alma, du tar det väl inte personligt?"

"Nej, tänk för att jag inte gör det. Men du vet väl vad man säger... Tur i spel betyder otur i kärlek, HAHAHA, stackars dig, HAHAHAHA!"

I piruetter snurrade jag mig sedan ut från banan och lämnade en gapande Olle bakom mig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar