måndag 20 december 2010

Högsta betyg i alla svenska & Vinnare av årets sämsta present

Fredag:

Jag och Finaste var bjudna på middag till Emilie, på grund av dålig planering och fel i kollektivtrafiken kom vi pinsamt mycket försent, en aningen motvilligt svalde hon våra många ursäkter och korkade upp vinflaskan.

Ett par timmar senare då sällskapet var både utökat och påväg vidare, fastnade jag och Anna en hätsk diskussion om hurvida ordet "ska/skall" brukas i svenska språket. Jag var fast besluten om att det endast var i Göteborg man både skrev och uttalade ordet "ska" som "skall". Anna som satt på sig sin viktig-petter min stretade emot och menade på att det var så även i Stockholm.

"Alltså man säger ju ska, men man skriver skall. T.ex. Jag s k a l l till en kompis ikväll och äta middag." Ska är liksom mer som ett slang av Skall"

"Det gör man inte alls det! Man både uttalar och skriver att man ska. Ikväll s k a jag till en kompis och äta middag."

Det blev knäpp-tyst i bilen och jag kände att någon vinnare av diskussionen aldrig hunnit bli korad, varför jag såklart också fortsatte

"... Det är liksom inte så att man fick underkänt om man skrev ska istället för skall på ett prov i skolan."

"Jo! För jag skrev aaaalltid skall istället för ska i mina uppsatser i skolan"

"Men det var själva faen vad du ska tycka annorlunda! Lyssna på mig nu. Man får inte underkänt om man skriver ska istället för skall i prov och uppsatser, förstår du?"

Jag sänkte rösten till en viskning

"Vet du hur jag vet det Anna... Jag skrev nämligen aldrig skall i mina uppsatser när jag var liten. Ändå fick jag MVG i alla svenska"

Anna tjöt av skratt så att tårarna sprutade. Jag hoppade upp och ner i sätet och skrek att jag ju menat Svenska A, B och C - "alla svenska" men det hjälpte inte. Efter att vi klivit ur taxin tog Anna täten, vi andra halkade efter i snömodden, jag gick sist. Surt muttrandes kände jag Finastes hand i min.

"Älskling, släpp det där. Nu skall vi ha trevligt!"




Lördag:

Två aningen trötta själar gav sig på lördagskvällen iväg för att äta middag och slå in julklappar hos Storasyster. Det vankades ännu mer fest, kvällen till ära i form av en "Lilla Julafton" hos gemensamma vänner. Strax efter åtta lämnade vi, alla med julklappar i handen, Storasysters lägenhet.

Timmar och härligt mingel flöt förbi.

Plötsligt var det dags för tomten att göra entré. Förväntansfulla som barn trängde gästerna ihop sig i vardagsrummet. Tomten verkade dock vara lite trött och full, så istället för att låta oss barn komma fram, läsa rim på paketen och öppna inför resten av gästerna blev det någon sorts julklappskastning, för att så snabbt som möjligt få återgå till jul-snapsen.

Jag fångade upp ett par strumpbyxor med tatueringar på och Finaste fick ett kvitto på en skänkt slant till det "Papperslösa folket i Asien."

Ganska ofokuserade på våra nyblivna klappar letade vi ivrigt efter den Någon som fått vårt tidnings-inslagna bonus paket. Som en skänk från ovan visade det sig att killen närmast oss lyckats fånga upp just det lilla runda paketet vi letade efter. Tårarna rann nedför mina kinder, jag skrattade så att jag skakade när jag såg hur Någon förväntansfullt lossade det lilla julkortet i form av en snögubbe, och högt började läsa rimmet.

"Gåårmeemaaat utan dess like... Välkommen till äll-oo rike!"

Lo-rike inte L.O-rike - viskade jag tyst för mig själv. Magen krampade av den tillbakahållna skrattattacken. Killarna runt omkring honom stod nöjda med sina paket under armen och såg nyfiket på när han försiktigt började öppna paketet. En rund liten burk trillade ut och Någon böjde sig ner för att plocka upp den.

"Vaereerååå, är det rysk kaviar eller??"

"Näeee, inte riktigt"

"Men kom igen, säg, vad har du fått för något?"

"Eh, en burk kattmat..."

Vid det här laget stod jag och Finaste några meter bort, dubbelvikta av skratt. Allt fler slöt upp vid Någon för att se vad som var så roligt. Överallt hördes folk kommentera kattmaten. Under jubelrop utsågs kattmaten till festens absolut sämsta klapp, varpå Någon också fick en ny, mer riktigt present. Ett glasögon-format sugrör.

Söndag:

Tidigt på söndagsmorgonen tog Finaste tåget tillbaka till Göteborg för att gå på släktkalas. Ensam i en alldeles för stor säng låg jag och tittade på en dokumentär om Hitler, samtidigt som jag lojt tuggade mig igenom en chokladask jag hittat i skafferiet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar