fredag 31 december 2010

Gott Nytt År 2011!

Igår var jag inne i en skoaffär och tog tempen på mellandagsrean. Hittade ett par härligt äggskalsvita skor i en alldeles för stor storlek. Trängde mig fram till disken och frågade kassören om dom möjligtvis fanns i storlek 36. Han stod länge och tittade på skon, gick sedan in på lagret och kom tillbaka med en svart kartong.

"Alltså just den där skon tar vi bara in i en av varje storlek men... vad tycker du om dom här?"

Han langade upp en militärfärgad känga med vita fläckar. Det såg ut som att någon stått och stänkt målarfärg över den. Och som att det inte var nog, satt där också en groteskt stor kilklack i lila. Utan tvekan den fulaste skon jag någonsin beskådat. Kassören fortsatte obekymrat

"På dom här är det ju hela 50% så den kostar bara tvåtusen istället för fyra. Rena fyndet om du frågar mig!"

Jag tittade en andra gång på den nerstänka monster-soldatkängan med lila klack. Kisade kraftigt med ögonen och försökte föreställa mig något klädesplagg som överhuvudtaget skulle passa till. Ville inte verka otrevligt... .

"Ehmn ja, alltså den är ju verkligen uppseendeväckande... Men kanske inte riktigt vad jag letade efter"

Han såg vädjande på mig.

"Men du kan väl pröva dom iallafall?"

Jag såg mig snabbt om för att se om någon tittade, drog sedan en djupt suck och fyrade av ett tappert leende. "Det är klart att jag ska prova skorna"

Kassören sken upp som en sol och började ivrigt plocka ut tidningspappret som fyllde ut dem.

"Du kan lägga jacka och skor här bakom kassan, det är så mycket konstigt folk som springer löst nuförtiden"

Jag sträckte tacksamt fram mina ytterkläder och han knölade in dom på en liten hylla under disken. Sedan tog han ett varsamt grepp om skon och sträckte fram den.

Efter att ha kämpat ett par minuter satt skon på foten. Den var om möjligt ännu mer smaklös på foten än när den stod på hyllan.

"Prova den andra också, du måste prova den andra!"

Jag ville inget hellre än att springa ut från affären, men den som gett sig in i leken...

Efter att jag fått på mig båda skorna gick jag på darrande ben fram till honom. Trodde att skoäventyret äntligen nått sitt slut, men icke. Jag kände kassörens hand på min axel.

"Men gumman, gå runt och känn efter hur dom sitter. Alltså dom är ju bara döööhh-läckra på dig! Gå nu, jag tar en kund så länge!"

Han vinkade bort mig och jag stapplade iväg i dem nerstänka monster-soldatkängorna med lila klack. Jag hann inte gå mer än ett par meter innan en äldre kvinna i päls ryckte tag i mig.

Hon höll upp den äggskalsfärgade skon jag kollat på tidigare.

"Hallå, ursäkta får jag fråga en sak?"
"Ja, absolut"
"Finns den här skon i någon mindre storlek, typ 36?"

Jag sken upp, det visste jag ju svaret på! Fnissande berättade jag att just den skon bara fanns kvar i storlek 39, och att jag själv varit på jakt efter den för bara en liten stund sedan. Den äldre kvinnan i päls gjorde stora ögon

"Va! Får ni som jobbar här också handla på rean? Det var märkligt tycker jag... ."

"Nej... alltså jag jobbar inte här"

Hon synade mig från topp till tå, blicken fastnade på dom nerstänka monster-soldatkängorna med lila klack

"Och vart jobbar du då, på NASA eller??





Med denna nästan dagsfärska händelse vill jag önska alla mina fina läsare ett riktigt Gott Nytt 2011 - Vi ses igen, nästa år!

Yours Truly

MonkeyL.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar