fredag 3 december 2010

"Om jag verkligen måste gå utanför dörren i ngt ärende, så räknar jag kallt med att bli skjutsad både fram och tillbaka. Civil färdtjänst kallas det"

Det är skillnad på snö och snö...
Idag tycker jag att snön som fallit från skyn varit hemskt mysig. Varmt har det varit också. Jag har inte varit ute på hela dagen!

Det är nämligen så med mig. Under vår och sommar är det full fart, allt är lätt och energin flödar. På vintern däremot. Jag åldras i rekordfart, blir gammal gumma och sörplar mest soppa under den vakna delen av dygnet. Och som jag sover. Jag sover sjukt mycket. Jag är så nära apatisk man kan komma utan att vara ett palestinskt flyktingbarn. Och om jag verkligen måste gå utanför dörren i något ärende, så räknar jag kallt med att bli skjutsad både fram och tillbaka.

Civil färdtjänst kallas det.

Nyss ringde det på dörren också. Suck. Jag hade precis satt mig för att sörpla soppa och bestämde mig för att absolut inte öppna. Det ringde och ringde, och Dolce skällde och hoppade runt som en tok. Tillslut var det ett sådant oväsen att jag bestämde mig för att i alla fall gå fram till dörren och kika ut genom nyckelhålet. Tomt. Jag öppnade dörren och såg tre små barn med jätteväskor, runda staketet.

"Argh..." morrade jag. "Förgrymmade ungar! Vi ska inte ha några jultidningar!" Jag stånkade mig tillbaka till matbordet, höll mig för ryggen och började sörpla. Hunden satt och tittade på mig med sina bärnstensögon.

"Eller vad säger du Dolce, vill du kanske ha en jultidning att kissa på? Kisskisskisss.... "




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar