tisdag 18 januari 2011

"F!? Kan du inte stava till DN? D som i David Batra, N som i Nationalencyklopedin"

Jag vet inte var det är för fel på mig. Det är som att jag tappat kontrollen över både mig själv och datorn. Kan liksom inte låta bli att gå in på den där sidan...

Facebook, Fejjan, FB, Ansiktsboken - kärt barn har många namn.

Samtidigt så är jag nånstans, så fruktansvärt innerligt trött på statusuppdateringar, bilder och Farmville.

Jag sitter med datorn vid frukostbordet, mamma på andra sidan läser tidningen och dricker sitt morgonkaffe. Jag avfyrar den ena djupa sucken efter den andra, lägger huvudet på bordet och börjar slå det i bordet.

"Jag orkar inteeeeeee!!"

"Men herregud unge! Är det den där Facebook nu igen? Jag har ju sagt åt dig att sluta använda den"

Jag fortsätter banka huvudet i bordet, håret lägger sig som ett täcke över smör, bröd och ost.

"Jag kan inteeeeeeeee!!"

Det är som att själva Fan har flugit i mig. Plötsligt börjar jag helt besinningslöst att Facebooka. Fingrarna far kontrollöst fram och tillbaka över tangentbordet, jag stirrar som en besatt på skärmen, mamma stirrar på mig och hunden skäller på oss båda.

"Aaaaahhhhhrrrrrrrgggggg"

"Alma, nu slutar du! Gå in på en annan hemsida... Jag kan rekommendera DN, man kan läsa den på nätet också, det brukar jag göra ibland"

Jag öppnar upp ett nytt fönster, för darrande pekfigret mot tangent D, slinter, ett fucking F syns i rutan. Mamma utbrister förvånat

"F!? Kan du inte stava till DN? D som i David Batra, N som i Nationalencyklopedin"

Det hela slutar med att mamma läser DN på min dator medans jag bläddrar i pappersversionen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar