tisdag 4 januari 2011

"Precis som folk skaffar bebisar och hundar, skaffade sig min lillebror en flickvän"

Idag ska jag äntligen få spendera lite tid med min lillebror. Han har varit borta senaste två åren så det känns extra roligt att det är vi två som kliver ut på badmintonbanan idag.

Gamla radarparet. En gång i tiden regerade vi, var högst upp i klubben. Vi var dom fruktade "Syskonen"

När jag skriver att han har varit borta så menar jag inte att han börjat plugga i Lund, eller rest runt i Asien som så många i hans ålder gör. Nej, det som hände var att han fick en flickvän.

Eller fick och fick, det var inte direkt så att hon damp ner i brevlådan med stämplar och klistermärken i pannan. Att han skaffade sig en flickvän är nog mer korrekt. Precis som folk skaffar bebisar och hundar, skaffade sig min lillebror en flickvän.

Och herregud så mycket tid han har lagt ner på henne. Hon ska äta, sova och lekas med. Varje dag.

"Åh, nej var det fel guldhalsband. Du ville ha det med en pärla och inte tre? Då byter jag det för jag älskar dig min gulligulliflickvän"

"Älskling! Vill du ha godis eller chips ikväll? Jag vill nog också ha fruktsallad när jag tänker efter..."

"Vill du absolut ha Belgisk-Belgisk Choklad? Då tar jag första bästa Ryan Air och åker dit och köper det till dig, för du, du är den bästa tjejen i hela världen"

Någonstans bland de rosa molnen, en avundsjuk och bortglömd storasyster. Surt sittandes på ett svart åskmoln ser jag på när min älskade lillebror försvinner in i bland allt rosa, kletigt och sockersött som kallas kärlek. Och om kvällarna, ensam på mitt rum hör jag dom på andra sidan väggen.

Jag kan inte förstå att han hellre spelar Singstar med henne än med mig!

En gång smusslade jag med mig spelet till min dåvarande pojkvän, jag tänkte att nu skulle vi minsann också sjunga duetter. Jag skrev en lapp och lade på min lillebrors skrivbord.

"Spelar Singstar med min pojkvän, han gillar att sjunga duetter LOL"

Såg framför mig hur dom skulle komma in på rummet och drabbas av panik när dom insåg att jag tagit spelet med mig. Dom skulle sitta där på varsin stol och inte ha någonting att göra på hela kvällen. Och då kanske att min lillebror skulle ägna mig en liten, pytteliten tanke.

När jag kom hem dagen efter så rusade jag uppför trappan och fram till hans rum. Knackade som en galning. Inget svar. Öppnade försiktigt dörren och kikade in. Lappen låg orörd kvar på skrivbordet. Jag rev den ursinnigt i småbitar och smällde sedan igen dörren.

"Mamma" skrek jag. "Mamma, vart är dom?"

Hon kikade upp över boken hon så fridfullt satt och läste. "Men lilla vän vad du ser arg ut? Dom var ju hos henne igårkväll. Nu är dom visst och spelar badminton... ."

"Badminton? Kan hon spela badminton? Har hon liksom tävlat, eller spelat i klubb, eller ja, nått sånt?

(Extremt djup mamma-suck)

"Alma, jag vet inte. Men det är väl roligt att dom gör lite andra saker än att bara sitta framför datorn och sjunga?"

Jag fnös och vände på klacken. Packade mina saker. Innan jag lämnade huset gick jag tillbaka in på hans rum och skrev en ny lapp

"Spöade pojkvännen i Badminton, nu spelar vi Singstar. LOL"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar