tisdag 11 januari 2011

"Och på golvet nedanför satt våran lillebror som en mänsklig slutstation och väntade på tomma plastburkar."

I julas kom min syster hem med Kinderägg i handväskan. I en förpackning ryms det tre kinderägg, dvs två till henne själv och ett till mig och så har det alltid varit.

Anledningen till att jag överhuvudtaget slutade äta Kinderägg för en herrans massa år sedan, var för att leksakerna inne i chokladen bokstavligen höll på att ta över mitt liv.

Jag blev helt besatt av tanken på att ha en hel familj i samma serie. Först var det Familjen Groda, sedan Pingvinerna, sist och absolut svårast att få tag på var Dinosaurierna, där speciellt en figur fanns i överflöd.

Varje gång jag fick ytterligare en dinosaurie på skateboard slet jag mitt hår i förtvivlan och kastade den lilla orangebruna burken i golvet med ett vrål.

Min lillebror kröp i vanlig ordning försiktigt fram och norpade åt sig den tomma burken. Bomber gjorda på bakpulver och vatten var väldigt populära på den tiden.

Hursomhelst som ni hör, så gick allt över styr. Mamma vägrade köpa fler Kinderägg och varje lördag när jag fick min veckopeng följde min storasyster med mig till den lilla kiosken för att kontrollera mina inköp.

I flera månader sörjde jag chokladäggen, varje lördag satt jag och tuggade i mig hundratals gula och rosa krokodiltårar. Där och då lärde jag mig att världen var en ohyggligt ond och orättvis plats.

Men tiden läker alla sår, så även mitt. Samma dag som jag fick min första tamagotchi "Tammy" glömde jag allt som hade med dinosaurier och chokladägg att göra.

För där fanns någon ny, som både ville ha och behövde min uppmärksamhet.

När Tammy dog byttes hon mot en jätteliten pojkvän och när även han försvann, dränk i acne, så var det en glänsande röd mopeds tur att få min kärlek.

Som sagt, livet går vidare.

Inte i min vildaste fantasi hade jag kunnat tro att min syster skulle komma hemsläpandes på nya chokladägg tio år senare. Men det var precis vad som hände.

Ett litet brunt ägg och alla minnen kom tillbaka.

Som så många gånger tidigare satte hon sig vid köksbordet, skalade snabbt av pappret på två ägg och slukade chokladen i ett nafs.

Jag satt, min vana trogen, på stolen mittemot och väntade otåligt på att hon skulle slänga till mig leksakerna. Och på golvet nedanför satt, i sin tur, vår lillebror som en mänsklig slutstation och väntade på tomma plastburkar.

På tre ägg fick jag två figurer av samma sort och en ny. Familjen man ska samla på heter "Kinder Nature".

Nu, lite drygt två veckor efter det inträffade har jag utökat den med Elefanten x 2, Sköldpaddan x 2, Igelkotten samt Giraffen.

På lördag ska jag springa ner till kiosken och köpa nya ägg, har jag tur så får jag Fladdermusen eller Ballongfisken.

Mamma vankar omkring och är mer bekymrad än någonsin tidigare. Jag gör allt jag kan för att lugna henne

"Sluta nu Mamma, jag är myndig och har massvis med egna pengar. Jag förstår ärligt talat inte varför du är så orolig"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar