tisdag 25 januari 2011

"Han var cool, han var kung. I mina ögon Dagens Hjälte."

Facebookhysterin fortsätter.

På tunnelbanan igår hamnade jag bredvid en indiekille och en tjej i tjugoårsåldern. Killen hade ett par runda glasögon och en mörkröd mössa med boll på toppen. Tjejen var blond och matchade den smutsrosa handväskan med en beige Canada Goose jacka i storlek XXL. Jag fick intrycket av att dom var nyblivna klasskamrater, bekanta.

"Asså, jag letade efter dig på Facebook i typ en timme igår. Har du något annat namn än det som står på klasslistan?"

"Nej, jag har inte Facebook..."

Tjejens studsade upp från sätet med ögon stora som tefat.

"Du måste skämta, har du inte Facebook?"

"Nej, jag känn..."

"Varför, varför, varför har du inte det?"

"Jag känner inte att jag har något behov av att dela med mig om allt som händer i mitt liv, mina vänner vet det ändå. Jag behöver inte skriva det på en statusrad, förstår du?"

"Nej! Alltså guuuud, vänta jag måste bara skicka ett SMS till Hanna, hon kommer aldrig tro mig. Det är ju typ som att du inte finns på riktigt, shit vad knäppt!"

Indiekillen rynkade på pannan, såg irriterad ut och suckade djupt.

"Ja, men du ser ju att jag sitter här, levande i allra högsta grad. Du kan väl skriva SMS till Hanna efter att jag gått av nästa station?"

"Nästa station? Jag trodde du bodde i Kristineberg?"

"Det gör jag också, men jag tänkte gå av en hållplats tidigare idag"

Tåget rullade in på Thorildsplan och Indiekillen reste sig upp. Tjejen följde honom med blicken och såg imponerad ut.

"Shit vad hurtig du är som går en hel hållplats, det ska jag också börja göra, beach 2011!! Nä, men helt seriöst Alex... Säg till om du behöver hjälp att starta upp ett Facebook-konto. Jag har hjälp både min mamma och morfar"

Indiekillen som hette Alex höjde handen till en hälsning, tjejen skrek "Puss Puss!" Dörrarna gick igen och tåget rullade vidare.

Jag satt och tittade ut på en grå himmel, tänkte över scenen jag just bevittnat. På något oförklarligt sätt kände jag en väldig respekt för Indiekillen just för att han inte lät sig påverkas.

Han var cool, han var kung. I mina ögon dagens hjälte.

Dags fööÖÖööör (Fanfar) ...

Monkelover4evers egna synonymsymfoni!!

Dagens ord: Icke-brukare-av-Facebook

I förslagslådan
  • Ansikts-jungfru
  • Face-Off
  • Ansiktslös
  • NFP -No Face People
  • Människorna Zuckerberg glömde



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar