tisdag 11 januari 2011

"Det bvar det bvääärsta jag sett! En bvattenflaska säger hon! Bvattenflaska mig hit och bvattenflaska mig dig, det bvar fräckt alltså"

Så kom den dagen när det var dags att kliva på yogatrenden. Några år försent naturligtvis, men vid hyfsat gott mod. På plats, efter att jag klivit in i det stora rummet och känt den enorma persikofärgad mattan prassla under mina fötter, vankade jag fram och tillbaka för att hitta den plats där jag skulle synas så lite som möjligt.

Fastnade för ett hörn längst bort i salen, satte mig ner och drack några giriga klunkar från vattenflaskan.

En efter en kom dom sedan in i salen, veteranerna. Med sina långa, smala gummikroppar i trikåer liknade dom mer Avatars än människor. Rummet fylldes snart och den enda som fortfarande inte kommit var han. Yoga-gurun.

Jag tittade oroligt på klockan, drack ännu mer vatten från flaskan. Såg hur Avatarerna mjukade upp sina handleder och sträckte på långa halsar. Ville inte vara sämre jag, så började hastigt och lustigt stretcha som likt efter ett maratonlopp.

Avataren bredvid, en tjej med stort rött hår och vita kläder, sneglade på mig med höjda ögonbryn.

Plötsligt klev Han som alla väntat på in i salen. The Guru was in dah house! Han var liten och solbränd, ett stort yvigt hår prydde hjässan och på kroppen bar han gula, löst sittande sidenkläder. Han liknade någon sorts exotisk blomma.

Han gick upp på tronen som bestod av ett flertal persiska mattor lagda ovanpå varandra och Avatarerna jublade och slog nästan knut på sig själva i ren upphetsning.

Med slutna ögon stod vi sedan upp med handflatorna mot varandra. Gurun började prata om någon pärla, eller om det kanske var punkt, som satt mellan "bröstena" och efter en lång ordharang i stil med "AuhmmmHataMataChakraSatraaHummmm" brakade helvetet lös...

Efter tio minuter kände jag svettdropparna falla från min panna. Det kändes som att jag höll på att dra av mina leder och en huvudvärk utan dess like hade oförklarligt smugit sig på. Den rödhåriga Avataren bredvid tittade på mig och väste "Huvudvärk?" Jag nickade ynkligt varpå hon svarade "Du ska andas tvärtom..." och sedan återgick till sin Rata-Mata-nånting-ställning som att inget hänt.

Jag försökte verkligen att "andas tvärtom" men det hela blev mer som en flämtning. Började istället att tugga luften och liksom svälja den. Det resulterade i att en smärtsam hickattack bröt ut. Jag förstod inte vad som hände, hade djävulen flugit i mig?

Den kommande havtimmen försökte jag att vrida kroppen och efterlikna dom andra samtidigt som varje liten hick fick mig att falla ihop och börja om på nytt. Svor tyst för mig själv.

Då plötsligt, som en skänk från ovan, var det dags att stå på huvudet. Jag såg min chans, fyllde munnen med vatten från flaskan och ställde mig med huvudet i golvet och fötterna i luften. I ögonvrån såg jag något gult komma mot mig. En exotisk blomma.

Gurun vinkade ner mig, jag försökte hastigt och lustigt att svälja vattnet och ställde mig sedan upp. Han såg arg ut, han tjöt och pekade på min vattenflaska

"Bvad är det hääääääär?"

"Ehmn, en vattenflaska..."

"Bvatten, bvatten bvadå?!

Med en äcklad min tog han upp flaskan med sin juvelprydda lilla hand.

"Det bvar det bvääärsta jag sett! En bvattenflaska säger hon! Bvattenflaska mig hit och bvattenflaska mig dig, det bvar fräckt alltså"

Han sprang tjutandes runt runt och ut från rummet, det vita håret stod som en sky kring huvudet. Jag förstod att jag aldrig skulle få se min vattenflaska igen.

Hörde en röst och vände mig om. Det var den rödhåriga Avataren. Hon stod med huvudet i golvet och benen i luften var vridna åt olika håll.

"Alltså guuuud att du lyckades smuggla in en vattenflaska! Det har inte hänt på säkert tio år... Hur lyckades du egentligen?"

Hon såg på mig med någon sorts nyfunnen respekt

"Ähh, man har väl varit med förut. Du vet jag tycker om att leva lite On-The-Edge så att säga..."

Hon upprepade långsamt det jag sagt innan hon slöt ögonen och började snarka, fortfarande med benen i luften

"Oooon-Thee-Eeeedgeee"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar