torsdag 20 januari 2011

"Du... Jag har precis räddat henne från att få Klamydia, det är klart jag är nöjd"

Jag satt på tunnelbanan påväg till inspelningen. Som alltid, hade jag glömt något. Idag var telefonen med men hårsnodden låg kvarglömd på skrivbordet hemma tillsammans med SL-kortet.

Skickade efter en sms-biljett på telefonen och satte sedan på musikspelaren. Justin Biebers "Favorite Girl" vällde ur högtalarna. Burrade in mig i halsduken och myste lite.

I always knew you were the best the coolest girl I know...

Började fundera över hur jag skulle lösa problemet med hårsnodden. Avfärdade snabbt tanken på att åka tillbaka hem och hämta sakerna, jag var redan försenad så att det räckte. Inte heller kände jag för att börja köpslå med indianmannen som satt ett par säten bort.

Ju mer jag tänkte på den där hårsnodden, desto större blev behovet. Tillslut bestämde jag mig för att gå av och helt enkelt köpa nya snoddar på Åhlens City. Började gräva efter mobilen i väskan, tänkte att jag i alla fall måste ringa och berätta att det, ehmn, helt plötsligt blev stopp i tunnelbanan.

Då fick jag syn på den...

Den låg där, svart och helt ensam under sätet framför mig. Jag vågade knappt tro att det var sant. Blinkade ett par gånger med ögonen, hårsnodden låg orörd kvar. Det rådde inget somhelst tvivel om att det var en skänk från ovan, en present från Gud.

Frågan var om jag skulle våga ta emot presenten. Det vill säga, böja mig ner och plocka upp den? Lilla Jag & Alter Ego började högljutt bråka i mitt huvud.

"Men ta upp den bara, det är ju en present från Gud!"
"Nej, nej! Rör den inte, den är säkert smittat med HIV eller Klamydia!"
"Men, åhh - en hårsnodd kan ju inte ha Klamydia"
"Jo, för det är en speciell Klamydia som läkarna inte upptäckt än..."

Kände svetten i pannan. Det gick nästan att ta på ångesten. Hur skulle jag göra?? Å enda sidan behövde jag verkligen hårsnodden. Men å andra sidan vore det en stor fail att gå och dra på sig Klamydia hursomhelst. På tunnelbanan dessutom.

Tåget stannade vid Karlaplan och en tjej klev in och satte sig på sätet bredvid. Hennes blonda lockar dansade över axlarna. Just som jag satt och våndades som mest såg jag hur en välmanikyrerad hand sträckte sig fram och in under sätet.

Jag kunde inte tro mina ögon när hon sedan vände sitt dockansikte mot mig och stolt höll upp Gudagåvan.

"Titta vilken tur man kan ha ibland... Jag som precis satt och tänkte på att jag glömt hårsnodden hemma!"

Så fort jag klivit av tunnelbanan satte Lilla Jag & Alter Ego igång igen...

"Jaha, hon fick den inte, är du nöjd nu, va, va, va?
"Du... Jag har precis räddat henne från att få Klamydia, det är klart jag är nöjd"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar