torsdag 13 januari 2011

"Det är inget skämt, det är ingen lögn - inte ens en vit sådan. Det är räddande synonymer"

Jag vet inte vad som har hänt, men det enda jag äter numera är Gulasch-soppa. Och det är inte vilken somhelst. Nej för det är nämligen Felix burksoppa!

Jag har dock svårt att smälta det faktum att under alla dessa år som jag har ätit mat, så har den stått på konservhyllan i min lokala mataffär och jag har inte så mycket som ägnat den en blick.

Tidigare trodde jag att man bara kunde äta Gulaschsoppa i samband med en skidresa, så det blev väl ungefär en vecka var tredje år, men då var det heller inget jag sörjde.

Nu är det plötsligt som att min magsäck blivit varse alla tusen liter soppa den missat genom åren och därför försöker ta igen det genom att äta det både till lunch och middag, alla dagar i veckan.

Mamma går omkring och är extremt olycklig över detta.

"Snälla unge, du kan väl ta en fiskpinne iallafall?"
"Neeej jag vill inte har jag sagt!"
"Ingen fiskpinne inget kinderägg"
"Alltså mamma, jag går inte på det där längre..."

Eftersom jag vet att hon bara är orolig för att hon bryr sig om mig, så ska jag tillägna dagens inlägg med att hitta nya namn åt Gulaschsoppan. Jag menar, på så sätt så kommer hon ju tro att min kost är varierad.

Och är det något min mamma försökte banka i oss barn, så var det vikten av varierad mat.

Det är inget skämt, det är ingen lögn, inte ens en vit sådan. Det är räddande synonymer.

Dags fööÖÖööör (Fanfar) ...

Monkelover4evers egna synonymsymfoni!!

Ord: Gulaschsoppa

I förslagslådan

Potatis, kött och hejdundran massa sås

Köttgryta à la fattig österrikare

Galoscher med Créme fraiche och bröd

Den djupa tallriksmodellen

Aschley Guls köttragu


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar