söndag 9 januari 2011

Stockholmstango

För första gången sedan starten av ML så tvekar jag över att publicera en text. Jag vet inte varför, men min magkänsla säger att det finns risk för feltolkning å det grövsta.

Jag vill därför, innan ni läser texten klargöra att jag på inget sätt tycker mig vara förmer och veta bättre än någon annan. Alla har vi olika intressen, och alla är vi i olika faser av livet.

Yours Truly

MonkeyL.

***

Det var det där med bröstvårtan, jag fick inte någon ro efter det inlägget. Kände att jag ville ta reda på hur män faktiskt ställer sig till påståendet om att dem, på fritiden skulle sitta och diskutera kvinnors privata områden med varandra.

Jag tog därför upp frågan med tre bekanta som jag känt under flera års tid. Förvånade tittade dem på mig, försökte först att skämta bort frågan. Först efter att jag förklarat att det inte handlade om att döma någon eller att det skulle förändra vår relation till varandra valde dem att öppna upp

Det var som att lösa upp en propp, plötsligt forsade orden fram.

Det var som att dem alla tyckte att det var skönt att få prata av sig och för en gångs skull slippa den råa jargongen i deras killgäng.

Jag fick mer än svar på min fråga, efter att vi sagt adjö och önskat trevlig helg satt jag kvar med mitt halvtomma vinglas och försökte sortera all den information som senaste timmarna strömmat in genom mina öron.


Man 25

"Vi är seriösa killar som har bra jobb och sköter det. Men när vi inte jobbar så finns det i regel tre saker vi pratar om. Vem som knullat vem, tjejernas kroppar och rekommendationer om vem man ska sätta på”

”En sladderfitta kan vi prata om hur länge somhelst”

”Det är svårt i den här stan, mer än varannan tjej man ser kan man ju tänka sig att ligga med”

Man 31

"Alltså, man säger saker som tjejen vill höra för att hon inte ska bli arg eller sur. Men det är ju inte så att man brukar menar det"

”Ärligt talat, är jag kåt så går jag hem med vadsomhelst, men det är klart att det ger bättre status bland grabbarna om jag pinnar en 8:a istället för en 3:a”

”Killar behöver jakten för att få ro i kroppen”

Man 26

"Jag kan känna att jag växt ifrån det där helt och hållet. Jag har nästan tappat intresset för tjejer, det tar för mycket energi. Å andra sidan så har jag inte hittat något substitut för det. Hittills har tjejer varit min enda riktiga hobby"

”Dem flesta vet inget bättre och vägrar att växa upp”


... till slut bestämde jag mig iallafall för att gå ut på krogen och försöka se saker från ett mer manligt perspektiv.

En natt på Stureplan var allt jag behövde för att, på ett absurt och högst ofrivilligt sätt, nästan förstå varför männen väljer att agera som dom gör.

Jag borde kanske känna att jag sviker mina systrar, men så länge dem väljer att springa runt halvnakna på krogen och vägrar att betala både inträde och sina egna drinkar är det omöjligt att ta dem i försvar.

Det är klart att jag önskar att det var annorlunda. Att klimatet i Stockholms innerstad blev vänligare och mindre könsfixerat. Samtidigt känner jag att det inte finns någon anledning att lägga energi på att försöka förändra den grund vars många fötter står på.

Vi får helt enkelt fortsätta att ta ansvar för våra egna liv och handlingar.

It Takes Two To Tango




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar