fredag 5 november 2010

"Att inte jämföra mig själv med andra vore ju absolut lättast. Eller kanske att jämföra mig med barnen i Afrika, för då vinner jag ju iallafall."



När min far är i stan går han gärna ut och roar sig på kvällarna. Då blir han hämtad i en bil, för att sedan många timmar senare lämnas av densamma. Och det är inte hemtjänst direkt. Fast det skulle kunnat vara det då han snart är inne på sitt 70:e år. Det är krut i gubben. Jag känner ingen människa som är mer påpassad än min far. Jag förstår inte hur han lyckas. Själv får man försöka klara sig själv, och ju äldre man blir desto konstigare verkar allmänheten tycka att det är om man inte gör det.

Så jag försöker, och försöker.
Men det är liksom som att det inte märks.

Alla i min omgivning är ju så otroligt duktiga, ansvarstagande och drivna. De

Tar dubbelexamen,
Startar företag och studerar samtidigt,
Jobbar och studerar samtidigt
Jobbar, studerar och startar företag samtidigt
Skaffar barn, studerar, tar dubbelexamen och jobbar samtidigt.

Det finns ingen hejd på kombinationer av duktighet.

Och jag vet att man inte kan göra mer än sitt bästa, men i den hetsen som omger mig så är det svårt att inte på regel basis fråga, hade jag inte kunnat göra lite mer ändå?

Känner jag dessutom att svaret är "Ja, Alma, det där hade du kunnat göra bättre", så är känslan av misslyckande, total. Jag upplever det som att vetskapen om vad alla andra hinner med under dygnets 24 timmar på något sätt stoppar min egna energi. Får mig att bli trött redan innan jag hunnit sätt igång.

Att inte jämföra mig själv med andra vore ju absolut lättast. Eller kanske att jämföra mig med barnen i Afrika, för då vinner jag ju iallafall. Men det är svårt, för jag blir ideligen matad med duktighet från höger och vänster och då känner jag bara att, nej nu är jag inte med längre! Så jag går därifrån, sätter mig och skriver ett inlägg på monkeylover4ever och får 0 kommentarer i respons. Kasta pärlor åt svin, finns det förresten något som heter.

För er som tycker att jag varit lite onödigt grym: Nöff Nöff!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar