onsdag 17 november 2010

"Typ som en omvänd spya? Att man får in magsaften istället för ut?"

Jag vaknad nyss och trodde att grannarna höll på att borra upp något gammalt dräneringsrör. Upptäckte sedan att det var mig mage som kurrade.

Alltså. Varför kurrar magen?

"Magkurr och hunger hänger inte alltid ihop"

"Men vadå jag känner ju att jag är hungrig"

"Magkurret uppstår, när magsäcken drar sig samman och samlar vätskorna i magen. Det sker automatiskt när magen håller på att bli tom."

"Typ som en omvänd spya? Att man får in magsaften istället för ut?

"Känslan av magens sammandragningar och ljudet av den kurrande magen förknippas ofta med hunger, men även om det känns så, är det inte kroppens signal att det finns ett behov av ny mat. Hungerkänslan är snarare ett följdfenomen till kurrandet, då magens sammandragningar styrs från samma område i hjärnan som hungerkänslorna."

"Nu fattar jag ingenting. När är jag hungrig och när är jag det inte?"

"Tvärtemot vad man skulle kunna tro så är innehållet i magen utan betydelse för hungerkänslorna"

"Huh?"

"Det vet man, då människor som fått magsäcken borttagen likväl upplever hunger."

"Jaha... Men då behåller jag nog magsäcken... . Måste.bara.ringa.ett.samtal"

"Istället menar en del forskare att det är sockerhalten i blodet som bestämmer när hungersignalerna aktiveras i hjärnan. När blodsockret faller, finns det behov av mer näring och då upplever vi ett behov av mat. Men det finns egentligen ingen entydig förklaring till hungerkänslan då det är ett så pass komplext fenomen. Till exempel så påverkas den också av psykologiska och kulturella faktorer. Man kan känna hunger för att man känner sig osäker, eller nedstämd."

"Det vill inte jag!"

"Eller för att man är van vid att äta på en bestämd tid. Visste du att vi blir hungrigare när temperaturen sjunker?"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar