måndag 1 november 2010

“Men vad gör du?! Du kan ju inte slänga ner en ful banan i korgen”.“Va inte så ytligt. Alla vet ju att det är insidan som räknas…”

Godkväll…!
Hoppas att ni haft en bra helg och är utvilade. Nyss kom jag hem från framsidan. Eller "Skötet" som jag börjat kalla det. Helgen har varit sådär mys-mysig som den bara kan vara på hösten. Jag och Finaste har tagit det relativt lugnt. Bara tagit hand om varandra, lagat god mat och varit ute på stan.

När jag kom i fredags eftermiddag så satt Finaste i ett möte, så jag lullade runt på stan ett tag själv. Höll på att bli överkörd av en spårvagn, varför jag då också skrek "Åh nej, döda mig inte, jag vill inte döööööh!"

Nog för att jag kan vara en dramaqueen... Men det var verkligen inte meningen att skrika så högt. Människorna runt om mig skrattade så att de var tvungna att hålla sig för magen. Jag muttrade till och knallade in på Akademibokhandeln. När Finaste kom så gick vi till affären för att handla lite mat.

Vid bananerna fastnade vi. Finaste klämde hejvilt på dem, han skulle absolut ha dem utan några skavanker. Själv slängde jag ner en härligt brungul banan i korgen.

“Men vad gör du?! Du kan ju inte slänga ner en ful banan i korgen”.

“Var nu inte så ytligt. Alla vet ju att det är insidan som räknas…”

En kille som stod och grävde bland äpplena kvävde ett skratt. Väl hemma så lagade vi till en härligt god middag och efter det satte vi på den gamla godingen ”Dumb and Dumber”. Finaste kunde inte låta bli att hoppa upp ur soffan, norpa åt sig en servett och imitera den blinda killen som köpt en huvudlös fågel.

“Oh Prettybiiird can you say pretty biiiird! Oh Pretty biiiird…. Polly wants a cracker!”

Jag skrattade så att jag nästan fick andnöd.

Vi har så kul ihop.

På lördagen sov vi ut, åt en stadig brunch och åkte till Universeum. Där fanns en station där man, med hjälp av ett 50-tal imiterade isklossar, kunde sätta ihop en igloo. Jag började genast bygga. Det tog några sekunder för Finaste att inse att han faktiskt ville bygga. Men sedan stod vi där tillsammans och kastade isklossar mellan oss. Ett par i 25 årsåldern kom förbi och betraktade vårt arbete. Tjejen lyfte nyfiket upp en kloss. Jag blängde på henne, som för att säga ”Du får inte vara med, det här är vår lek.” Hon tittade surt tillbaka, lade ner klossen och svassade iväg med sin pojkvän tätt i häl. Efter idogt (sam)arbete stod igloon klar. Stolt lämnade vi Norrland bakom oss. På kvällen kom finastes syster, go och härlig. Vi lagade middag ihop och drack lite drinkar, innan hon skulle ut och möta upp lite vänner. Planen var att vi skulle möta upp dem senare, men då vi hade det så trevligt bestämde vi oss för att stanna hemma för andra kvällen i rad.

På söndagen promenerade vi runt på stan, framåt kvällen satte vi upp ett pizza-battle. Dvs vi tävlade i vem som kunde göra den bästa pizzan. Och jag vann. Typ.

Efter en sådan härlig helg kändes det tråkigt att stiga på tåget mot Stockholm i eftermiddags. Men jag har en hel del bestyr här hemma och Finaste har sitt. Två helger - sedan ska jag ner till skötet igen!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar